söndag, maj 28, 2006

Amerika't

Jag tänkte ta upp en annan bild av Amerika här (nordamerika, USA) som sticker av en hel del från bilden av USA-imperialismen.

När jag var liten så fanns fortfarande minnet kvar om "utvandrarna" i min släkt. Farsan hade nån morbror som hade åkt och bott och arbetat som "Trapper" i nordamerika i början av 1900-talet. Sent på kvällarna bärättade farmor vid öppna spisen berättelser från förr, om fattigdom, barfotabarn och om släktingar som sökt lyckan utomlands. Trappern bodde i nån koja i skogen och hade blivit vän med en björn, men björnen hade blivit tam så småningom och blev allt mer farlig. Den hade kommit in i stugan när han sov och nafsat i honom. Han blev rädd och sköt björnen till sist i allafall. Samtidigt på TV gick Willhem Mobergs "Utvandrarna", med Max von Sydov.



"Karl-Oscar, Jag tyar inte läängre!"
sa Kristina och småländskan blev allemansmat i det svenska folkhemmet. Rasken (spelad av Sven Wolter) spann lite på samma torpartema som utvandrarna.


En annan berättelse om släktingar var om farmors kusin Buzz Aldrin (min farmor hette Aldrin som barn), han som var på månen med Niel Almstrong. Man mindes hur hans föräldrar hade åkt till amerika, men inte så mycket mer. Månladningen 69 diskuterades givetvis mycket hemma. Att åka till rymmden var fanatastiskt tyckte dom gamla på den tiden. I amerika fans Elvis och Disneyland och samtidigt gick låten "Jag är en austronaut" på radio i Sverige.

På den tiden visade man fortfarande matiné med "Indianer och Cowboys". Att skjuta med knallpulver och ha tiipee tält, fjäderskrud och tomahawk var en självklarhet på den tiden. Att leka Sitti'n Bull varma indiansomrar, det var tider det! . Att leva som ursprungsbefolkningen i amerika hade gjort var dessutom Hippiegenerationes deal, med fredspipa och bo ute i öknen i tält. Min favoritscen är i "Easy Rider" (69) när dom kommer till ett hippeläger och får dela deras mat. Det behöver knappast sägas att det användes droger flitigt i filmen...


Bild: Easy Rider

Slutligen när jag var liten så var vi nästan på väg att flytta till San Fransisco. Vi hade precis sett "Tjejen som visste för mycket" med Goldie Hawn.


Bild: filmen från -78.

Dom hade brist på sjuksköterskor där och morsan funderade på att vi skulle flytta dit. Men det var jordbävningar och backigt. Hur som helst så flyttade vi inte dit, men jag drömde ofta om hur det skulle vara att bo där.

2 kommentarer:

zanza67 sa...

apropå utvandrarna finns det mga klassiska kommentarer som ex när de är på väg över atlanten o karl-oskar ut bringar apopå stanken: - ge mig en nypa det luktar piss....

Per sa...

Ja det var många sköna komentarer i den filmen (jag har bara läst en del i utvandrarna). När dom äter ruttet fläsk med mask i är en trevlig scen. Men repliken jag framförallt minns är den (påhittade) sex-repliken och skall utalas med stark småländsk dialekt:

-Sära på bena Kristina!
-Men Karl-Oscar, den é stor som ett grisahuve'!