onsdag, juli 26, 2006

Sånger vi minns

Jag minns många sånger från 70-talet, men en särskild kategori av sånger var de som de vuxna sjöng vid muntra tillfällen. De sånger jag tänker på var ofta "ekivoka", dvs de innehöll snusk eller annat lite småförbjudet, som gjorde att man som barn tyckte de var extra roliga att sjunga. Här är ett axplock:

Herrarna i hagen
I fjol så gick jag med herrarna i hagen,
aj-aj, med herrarna i hagen,
aj, med herrarna i hagen.
I år har jag nånting som sparkar i magen,
aj-aj, som sparkar i magen,
aj, som sparkar i magen.

In kommer far
In kommer far,
full som han var,
drämde sin task i bordet.
Efter kom mor,
spotta o svor,
undra va fan han gjorde?
-Ska du förstöra pillevitten din,
som du ska köra in i fittan min?
Ungarna skrek, katten den sket,
och hunden han satt o´ runka.

Där uppe hos Maria
Du ska få min gamla potta när jag dör,
du ska få min gamla potta när jag dör,
för där uppe hos Maria,
kan man pinka i det fria,
du skall få min gamla potta när jag dör.
Singi´n ay-ay, singi´n-singi´n-ay...

Tjofaderittan lambo
Ta nu glaset i din hand,
tjofadrittan lambo.
Och sträck glaset i din fyllehand,
tjofaderittan lambo.
Så att dropparna i glaset,
rinner ner i fylleaset.
Lambo-hej, lambo-hej,
tjofaderittan lambo.
-Ja, han kunde konsten,
han var ett riktigt fylle-fylle-svin,
så låt oss gå till nästa man,
och se vad han förmår.



Uti Brittas fitta (fula visboken)
-Ett, ett, kuken star på spett,
uti Brittas fitta, kom får ni titta.
-Två, två, kuken stå pa tå,
uti Brittas fitta, kom får ni titta.
-Tre, tre, kuken står pa sne,
uti Brittas fitta, kom får ni titta.
-fyra, fyra, kuken slår en lyra,
uti Brittas fitta, kom får ni titta.
-fem, fem, kuken spottar slem,
uti Brittas fitta, kom får ni titta
-...

Bananen (Lena Nyman)
-Vad har du i fickan Jan?
är det en jättebanan?
eller är det en helt livs levande svan?


Söva bakom röva
Du ska få kalsonger blå,
med amerikanska flaggan p
å.
Bara jag f
år söva,
söva bakom röva.

Ack nej, ack nej, det f
år du ej.
Du skulle bara killa mig.
Killa, killa mig p
å buken,
med den stora ...umpa, umpa, umpappa.

Du ska f
å en hink med is,
att sätta p
å din clitoris,...

Solsken och sång
-Jag åkte till storstaden Mora,
där mötte jag stans största ...flicka
Ja, det var flicka för kärlek och solsken och s
ång,
för kärlek och solsken och s
ång, pling plong!
-Hon fr
åga' om jag ville titta,
på hennes förtjusande ...våning.
Ja, det var våning för för kärlek och solsken och solsken och sång,
för kärlek och solsken och s
ång, pling plong!
...

Pigan och gärdsgården
Pigan hon satt på gärdsgår'n och sket,
drängen kom dit o titta.
Pigan hon blev förbannad och skrek,
har du aldrig sett en ...gärdsgård?


17 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du påminde mig om; "Du ska få min gamla potta när jag dör.." Jag skrattar bara jag tänker på minnena av sena sommarkvällar i orange-brunt solljus när man legat utslagen av skratt och med röst hes av allt skrålande av fula visor. "Singin´-ayay-jippijippijay!!!!!!!" Leve hammocken! I den kunde man ligga skavfötters och gapa.

Per sa...

lena, det var så lite så. Jag minns att jag också sjöng den en del. sen var det jippijippiay, och inte singi'n singin ay som jag skrev. bra att du fräschade upp mitt minne! Min farmors hammock gungades det villt i kan jag lova, fast jag var ensambarn och hade ingen att ligga skavfötters med.

Anonym sa...

har en annan också:
fan satt på kyrkogårn, spela jazz på sin kondom, runt omkring i tysta ting hördes ingenting, månen lös på deras ben, benen kom i återsken, i ett hörn där stod en munk och tog en stilla runk

...

i rio de janerio där kungarna har makten, pippar hela dagen medan horor stampar takten, 80-årsgubbar till horhuset lunkar har de inga pengar står de utanför o runkar

...

hm, nästan att jag vill be om ursäkt för det här grova inlägget.

Anonym sa...

Min grabb som är född 81 satte sig inne i en klädkammare på dagis med en bandspelare och sjöng in på ett kasettband över allt som de sjungit in så fint. Det bandet skulle spelas upp på radion var meningen men de kom på i sista stund vad han hade gjort och tur var väl det för han sjöng.."Storstina Satt på Gärdsgårn och sket och ungarna kom och titta, Storstina blev förbannad och skrek! Har ni aldrig sett en gärdsgård.

Per sa...

carina: Det gör inget. Jag kände igen lita av strofen "I rio de janerio...", men jag har för mig att det var ungefär som i "herrarna i hagen", alltsaa -där faar man dansa naken.. (och sen var det naat med baken)?

Nina: Helt i min anda, det hade jag ocksa kunnat gjort när jag gick pa lekis:)

Anonym sa...

dett är en Lång tid efter era poster men tänkte om nån ännu kollar till denna bloggen har vissa av låtarna + många fler ifall ni skulle vara intresserade att "återupleva" sångerna.kanske spela dom på en fest vem vet :)(kan även ha möjlighet att skaffa andra "gamlingar"

ps. bara att svar på: min_knox@hotmail.com

Biten sa...

Solsken och sång

-Jag åkte till storstaden Mora,
där såg jag stans största Dora (Dora = Fönster)
Ja, det var en dora för kärlek och sång,
för kärlek och solsken och sång, pling plong!
Lala-la lala-la lalala-lalla för solsken och kärlek och sång

-Hon fråga' om jag ville titta,
på hennes förtjusande plats att sitta
Ja, det var plats för kärlek och sång.
för solsken och kärlek och sång, pling plong!
Lala-la lala-la lalala-lalla för solsken och kärlek och sång

Det är orginalet

Anonym sa...

Snuskvisa

Flickan i havanna hon har inga pengar kvar
sitter i sitt fönster och väntar på en kar
Kom du sköna sjömatros
Du ska få min röda ros
Jag är vacker du är ung
Sjung av hjärtat sjung

Biten sa...

Herrarna i Hagen

I går var jag ute i herrarna i hagen
Aj, aj herrarna i hagen
Aj Herrarna i Hagen
I dag gå jag runt nåt som sprattla i magen
Aj, aj sprattla i magen
Aj sprattla i magen

Anonym sa...

Jag har för mig att de två första raderna i sången med Rio de Janeiro i som några nämnde ovan går "I Rio de Janeiro har fan tagit makten/Farsan knullar pigorna och morsan klappar takten." Men det finns väl säkert många varianter.

Fredrik

Anonym sa...

I Rio de Janeiro där kungarna har makten
Fjässorna fjuna och bögar stampar takten

Tjo faderi det var faan ingenting!

Åttioårs gubbar till horhuset lunkar
har dom inga pengar, står dom utanför och runkar

Tjo faderi det var faan ingenting!

...

Måste finnas fler verser, kommer bara ihåg dom där raderna

/Masse

HHJ sa...

Ha. I min tidigaste ungdom lät "I Rio de Janeiro" som här: I Rio de Janeiro har fan tagit makten, bonden knasar pigorna och käringen slår takten. Ordet 'knasa' är finlandssvenska och betyder pippa. Jag har faktiskt inte hört ordet användas sedan 60-talet...

HHJ sa...

Ha. I min tidigaste ungdom lät "I Rio de Janeiro" som här: I Rio de Janeiro har fan tagit makten, bonden knasar pigorna och käringen slår takten. Ordet 'knasa' är finlandssvenska och betyder pippa. Jag har faktiskt inte hört ordet användas sedan 60-talet...

Anonym sa...

jag kom in på dessa snuskvisor av en slump och läste och tänkte,vilken snuskig och äcklig ungdom dessa skribenter hade....

Anonym sa...

jag kom in på dessa snuskvisor av en slump och läste och tänkte,vilken snuskig och äcklig ungdom dessa skribenter hade....

Anonym sa...

[url=http://ivlkrwnnz.com]GKlYvrexzVgYAG[/url] - wVDGXkvBvc - http://yuxeflk.com

Gingen sa...

I Rio De Janeiro där kungarna har makten, pippa hela dagen medans spöken klappar takten. Tjo-fadderittan slicka fitta, tjo-fadderittan lej, hej.

Ute på gator går kvinnorna nakna, för att inte kukarna på gubbarna ska slakna. Tjo-fadderittan slicka fitta, tjo-fadderittan lej, hej.

Åttioårs-gubbar till horhusen lunkar, har dom inga pengar står dom utanför och runkar. Tjo-fadderittan slicka fitta, tjo-fadderittan lej, hej. Tjo-fadderittan lej, hej.