torsdag, november 16, 2006

Heminredning -74

Jag måste slå ett slag för en sida om heminredning från 1974, nämligen Omodern / Eurobad '74. Kolla gärna in där, där finns också dansbandsbilder.

Vi börjar med ett helhärligt badrum med orange plast och en flicka med vita utsvängda byxor


Notera att duschhandtaget inte är i orange, som i filmen Tillsammans


Sminkbänk. Kakelplattor med brun-blommigt mönster. Jag gillar killens mjukiströja med blommotiv och hans typiska 70-tals frisyr (jag hade ungefär samma)


Ett kök där alla möbler har betsats i grönt! Vanligt var också röd bets. Vi hade betsade möbler hemma när jag var liten.


Vardagdsum med typiska bokhyllor från den tiden, givetvis hade man heltäckningsmatta!


Så kunde ett "arbetsrum" se ut när man hälsade på nån av föräldrarnas bekanta. Notera den rikt härliga vita och lurviga heltäckningsmattan. Jag sov ibland på sådana, fast det kliade lite minns jag. Mycket myspys, som rödvinsfläckar och annat frodades i sådana mattor!

9 kommentarer:

Thérèse sa...

Rödvisfläckarna i dom lurviga mattorna kom från Vino Tinto antar jag

Per sa...

Ja, men även från KIR och snackset salta pinnar. Sen får vi inte glömma att alla rökte ohämmat inomhus på den tiden. Med mycket rödvin och nattsudd så kom en hel del aska på mattan också

Anna Malaga sa...

Wow, vilken flashback! Kul sida du har hittat. Brunt och orange eller lejongult var ju en populär kombination. Barnrummen var ocksâ ett kapitel för sig. Mânga hade dörrarna fulla av klistermärken, som sen var omöjliga att fâ bort.

Jag har skrivit ett inlägg om hemnet, där man kan hitta helt sanslösa interiörer...som fortfarande används.

Per sa...

anna: Ja den är feslig. Jag hade också mycket klistermärken som inte gick att få bort, plus dart-tavla, så hela väggen var som ett såll. Vårt balkonggolv var målat i Lejongult

Anonym sa...

Nästan som att komma tillbaka till tonårstiden.

Anonym sa...

ett sånt gult rum blandat med brun manchester hade min kompis som sitt rum, o en bäddfåtölj man fällde ut till en madrass, i brun o gul fröskalsbomull-älskade det rummet, det var compakt living-

Unknown sa...

christina: Så du var tånåring då och Lyssnade på Gärdestad och Led Zeppelin, på din kombinerade LP, kasett och radiospelare, med både 45 (singel) och 33(LP) varv?

//sop: Det låter härligt. Minns liknande rum också, eller kombinationer av alla bilder ovan.

Anonym sa...

En sådan frisyr hade oxå jag! För övrigt har jag efter några års tystnad skaffat LP-spelare igen. PRO säljer gamla billiga retro-modeller, pre-70tal (inkl. radio).

/Jim (72:a)

Anonym sa...

Heminredning a la 70-tal... isses... jag stod inte ut med det då och det har inte blivit bättre med åren.

Den makalöst fula bruna färgen som var standarad kombinerad med orange, en otäck olivgrön, en än värre krapplack och STORA blommönster... gärna i kombination med fur och avlutade möbler och plastlampor....

Kir dök upp -77 och gjorde ingen glad. Istället drack man rödvin för 14-16:- pannan eller La Garonne för 15:-

Och jo - ALLA rökte.
Det vanliga (i mitt område) var att man började röka när man var 12-13 och förlorade oskulden 13-15.

Och icke att förglömma - ALLA körde moped. Puch Dakota ägdes av 95% av moppeanvändarna.

Vad som kunde vara förlåtande i dessa läskiga inredningar var stereoanläggningar som satsade mer på kraft (Jamo t ex) än raffinerat ljud. AC/DC, Deep Purple, Uriah Heep, Mott teh Hoople, Lou Reed och David Bowie kändes ända in i ryggmårgen - den effekten får man tyvärr inte med en MP3.