söndag, augusti 13, 2006

böcker

Funderar lite över böcker från 70-talet. I ärlighetens namns skall jag säga att jag inte läste så hemskt många böcker som barn, inte så många nu heller för den delen (relativt förstås). Jag hjärntvättadades in i 70-tals andan på flera sätt än bokens.

Bra böcker helt i 70-tals anda var exempelvis

  • Sprätten satt på toaletten. Den onde kapitalisten sprätten sitter i sin fabrik och bajsar rakt ut i sjön så att alla fiskarna dör. Miljöförstöring! Men folket gör revoluion och sjöns vatten blir rent igen.
  • Kom igen Nordvietnam. Barnbok om kampen för ett fritt Vietnam. Ho Chi Minh, ledaren för FNL styrde norra delen av Vietnam ett tag.
  • Kamrat Jesus. Typiskt titel där den proletära solidaritetesaspekten kommer fram -snickaren Josef osv. Sven Wernström har skrivit många böckerför barn och ungdom, han skrev bla även "trälarna" som gick på TV.
I sammanhanget måste naturligtvis Stefan Mählqvist omnämnas, han som ledde boktipset. Han satt i nån regnbågsfärgad soffa och nynnande "Ni-na, ni-na, ni-nanna!".

Många böcker med 70-talsanda för vuxna skrevs också. Tex Ulf Lundells Jack, Måsen osv. För att inte tala om alla böcker med rent ideologiskt innehåll. Pamfletter, fanzine och brochyrer pumpades ut. Rapport från en skurhink av Maja Ekelöv. Kanske kan även Bukowsky räknas in i 70-tals litteratuen? Det frisläppta 70-talet med nakenhet och vinfylla.

Sen kom 80-talet med sin egoism och det pumpades ut skitböcker från "Timbro", högerns tankesmedja, för att få ungdommen på bättre tankar. Också ultratråkiga memoarer från färglösa karriärspolitruker gavs ut. Vem minns idag Ingvar Carlsson memoarer? eller Tage G. Perssons memoarer?

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag var inte asgammal när jag läste "det mest förbjudna" av kerstin thorwall, måste varit på 70-talet. begrep inte riktigt allt som hände i boken och kunde därför inte heller fatta allt rabalder kring den!

sedan vill jag bara säga; WAHLSTRÖMS FLICKBÖCKER!! med röd rygg. Lotta, Jolly, alla hästböcker... mums brukade få tjugotalet böcker i julklapp. det var alltid lika härligt!

Per sa...

carina: Tantsnusk kallades den, men då var ju många väldigt frispråkiga, så det är konstigt att det blev rabalder.

Flickhästböcker har jag inte läst, men däremot läste jag alla Starlet jag kom över (nån tjej kastade sina gamla). Mycket intressant tyckte jag då. Sen lästes det väl mest "Kalle Blomkvist" böcker bland killarna.