måndag, februari 20, 2006

70-tals fest

Fick tips om att aftonbladet hade en artikel som gjorde mig sugen:

Välkommen på 70-tals fest!
Länk här.

"Med en San Francisco i glaset och räkfylld avokado på tallriken är du snart redo för lite disco. Dämpa belysningen, tänd massor med levande ljus, snurra discokulan till ”Stayin’ alive” och glittra ner gästerna.
Under en kväll förpassas matbordet 30 år tillbaka i tiden, till det glammiga, glossiga 70-talet, med bruna och orange dukar och storblommiga mönster."

"Stayin' alive" med Bee Gees, Ah, ah, ah, ah -stayin' alive! var verkligen en klassiker då. Jag köpte kassetband (ofta med grön färg) med olika blandade pophits som jag spelade i min klockradio med bandpelare. Mins också att det lyssnades på Doctor Hook hemma.

Också päron i ugn med smält after eight är en efterrätt vi åt ibland när jag var liten. Helt rätt!

Räkfylld advokado? Tja, jag minns inte så noga, det var nog inte barnmat i allafall. Jag minns att jag såg det, men jag förknippar det nog mer med 80-talet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Annan helt schysst festmat var ju glace au four, remember? En helt osannolig dessert som bestod av glass täckt av nötter & maräng och sen - sjuss in i ugnen!

Per sa...

lilla frun: Jag minns definitivt inte namnet, men detta du talar om påminner ju om flamberad glass-tårta som jag åt som efterätt på den tiden. Vanligast dock på restauranger.