tisdag, maj 09, 2006

Nationalteatern

Ungefär när jag gick i gymnasiet så började jag och några polare digga Nationalteatern. Det var sent efter att dom hade sin glansperiod på 70-talet med Totta Näslund och hela köret. På 80-talet var det ganska "fel" dessutom att gilla dom så därför blev det "rätt" för mig då eftersom jag alltid varit "mot strömmen". Hur som helst, så måste ju Nationalteatern omnämnas här eftersom dom var ett givet inslag på 70-talet.



Mina faviritlåtar var (och är) Hanna från Arlöv (jag har tyvärr bilden på henne kvar i Sverige så jag kan inte lägga in den här), Livet är en fest, Ut till Bergsjön, Ut i kylan, Spisa, Rövarkungens ö, Bängen trålar för att ta några. Men en sång jag kom att tänka på speciellt är "Mr. John Carlos" som handlar om den olymiska medalljören som var med i OS i Mexico. Han och hans kolleg höjde nävarna och gjorte "Black Panther" tecknet:



Mr. John Carlos
Mr. John Carlos.mp...
Hosted by eSnips

Klicka och lyssna på sången! (Kanske är detta inte helt lagligt, men det är bara i propagandasyfte för att få fler att gilla Nationalteatern)

Säg minns ni ännu den dagen i OS i Mexico?
Det var prispallsceremoni på 200 meter.
Stjärnbaneret steg sakta mot skyn, i ett duggregn av känslosamhet
Inte ett öga var torrt i den nationella extasen.
Det susade högtidligt på läktarens hederssektion
Då höjs två svarta nävar mot skyn.
Skandalen slog ner i Olympiska byn
Sociteten sväljer häpet sin whiskey soure!
-Dom har har skändat stjärnbaneret med Black Power!
Hela den svällande amerikanska jätten stod silla.
-Våra svarta gossar har uppfört sig väldigt illa!

Refr:
O Mr John Carlos du grävde din egen grav,'
för idrotten stod ovanför politiken.
I din kista slog du själv in sista spiken.
Du kunde ha nöjt dig med din stora seger.
Och tänkt på din framtid som trevlig och frammgångsrik neger.


Helt underbar låt. Jag vill lyssna på den nu...

10 kommentarer:

Anonym sa...

"Det var en liten fläkt , det var nästan lika varmt som föru. Men jag lärde mig att fajtas"

Go Hanna go!

Per sa...

tania: Hanna still goes strong!

Anonym sa...

"Hanna från Arlöv hej
jag lärde mycket av dig
du sa som det va
å det kändes så bra
så nu vill jag gör nånting själv!"
Tack för en kul sida 70-tals Per! kan du inte skriva om när Björn Gillberg tvättade skjortan i "prädd" i TV också? Det var stort. "Det här är nam-nam för små barnamagar", sade han.

Anonym sa...

Mitt 70-tal innehöll dessutom RISKEN FINNS

"Inte cool cool kvinna
inte tyst o feminin
inte sensuell till tusen
inte kåt på fylligt vin
Då kan du ta dig i häcken
som vi gör
killarna i smöret"

Någon som kommer ihåg?

Anonym sa...

Bland mina vänner så funkade även Nationalteatern på gymnasifesterna 96-97 och däromkring. Man kanske skulle prova att spela dem på en fest idag 10 år senare. Skulle säkert bli succé :)

mormor sa...

Minns Jack the ripper. Det var väl Nationalteatern som gjorde den också.

jack ripper, jack the ripper
det går en mördare lös
jack ripper, jag the ripper
vem vågar vittna när blodet frös
vem vågar vittna när blodet frös

Per sa...

mormor: Ja visst var det var dom.

ulla: Jag minns Björn Gillberg ocksa, men det var mest fraan 80-talet (ungefaer i samma veva som när Refaat El Sayed fuskade med doktorshatten) naer han pratade om dioxiner i blekta kaffefilter, som gjorde att all borjade anvanda bruna kaffefilter.

kapple: Jag har mest hort om dom, men faktiskt inte lyssnat pa dom sjalv (vad jag vet).

sara: Sjalvfallet skulle det bli en hit idag igen. Jag lyssnade ochsa pa 90-talet
Jag har dessutom varit vid näckrosdammen, vasaparken och 5:ans torg, fast inte för att "klippa en hövding"

zanza67 sa...

underbar bild på john carlos o vinnaren tommie smith efter 200 meter?...en av seklets bästa bilder....

en underskattad låt?:
sent en lördagkväll

Per sa...

zanza67: Sent en lördagskväll är perfekta tillfället att lyssna på Nationalteatern och minnas Mr. John Carlos mm.

Anonym sa...

Den bilden är så jävla cool på ngt vis :)