måndag, maj 08, 2006

Trollsommar

Fick en DVD i present idag. Det var en härlig flodvåg av nostalgi att riktigt frossa i! Trollsommar som visserligen är från 1980, men som jag känner så väl igen mig i som kille runt 10-års åldern i slutet av 70-talet.

Sommar och linluggar som springer bland blomsterhagar och träffar spelemannen Sven i fäbon som är vän med trollen, tomtarna och älvorna. Även den svarta volvon och föräldrarnas frisyrer och kläder är hel-nostalgi. Jag gillar musiken också, som är mycket passande och som speglar spänning eller glädje i filmen som bara filmer på 70-talet kunde göra. Var det B. J:son Lind?


Barn på sommaräng, som i Ola Magnells "Påtalåten".
Källa samtliga bilder: www.atlanticfilm.se filmen kostade bara 50 kronor på nätet!


Svart Volvo och stuga med gärdsgård

3 barn runt 10 från stockholm åker till en bondgård i dalatrakterna. Dom bor i stuga nära skogen och de 3 barnen på gården har koja i skogen. Måste säga att killen med linlugg var samma kille som var med i "den vita stenen" med fiddeli som alla killar var kära i på den tiden. Runt skogen träffar flickan den kloka gumman, fantastiskt gestaltad av Siv Ruud. Hon och spele-Sven känner givetvis trollen, vättarna, näcken, skogrået, älvorna...


Kolla deras jackor och frisyrer!

Kampen mot kalhyggena och miljöförstöringen aktualiseras. Detta var precis innan Sverige såg de första trädkramarna skrida till verket i början av 80-talet. Bonden som är skogsägare skall hugga ner skogen, men det tycker varken byborna, kloka gumman, spele-Sven eller trollen om...


Sven i fäbon spelar inför trollfar och skogrået

Och trollen är riktiga John-Bauer troll (till skillnad mot engelska troll, som i Sagan om ringen eller Harry Potter). Min fru som har läst etnologi säger att varelserna är väldigt realistiska i förhållande till folksägen, förutom möjligen näcken vars frisyr bär kraftiga spår av 70-tal.

Barnen som först blir bergtagna har sedan fest med alla skogsväsen i "bergakungens sal" och får "trollhörsel". Föräldrarna går skallgång i skogen. Plötsligt konfronterar Siv Ruud skogsägaren och säger: -Det är inte din skog,.. skogen tillhör alla!


Det är inte din skog! säger Siv Ruud

8 kommentarer:

Anonym sa...

Aaa, for mig ger trollsommar samma kansla som dunderklumpen och trolltider (julkalender 1979 och repris 1985). Jag minns mitt 80-tal!

Thérèse sa...

Helt undetbar film, men du kunde väl ha lagt ut fler bilder på trollen

Per sa...

nadia: Ja gor det!

mandi: trolltider minns jag ocksa, den julkalendern var en av dom bra. Har dunderklumpen pa VHS, men i Sverige tyvarr. PS. Jag minns ocksa 80-talet tyvarr...;) fast i tidigt 80-tal sa lever det sena 70-talet kvar en del. DS

therese: Jag kanske smyger in en extra bild pa trollen da... "Hanko bobba" pa dig som Sven i fabon skulle sagt till trollfarfar som var 600 ar gammal.

Anonym sa...

Ja det har du ratt i. Det ar darfor en liten skit som jag anda kanner igen nastan allt i din blogg. Desutom arvde jag ju brorsans trazan och barnarne bocker och kaldomlmar och kalsipper-band.

P sa...

Halkade in på din blogg och fastnade lite... Jag har absolut inte upplevt 70-talet, men känner ändå igen så väldigt mycket. Jag gick in på länken för Trollsommar, men kommer inte på hur man gör för att faktiskt köpa filmen. Får bara upp information om den =/

Anonym sa...

hej hej, du vart kanj man köpa filmen? jag älskar verkligen den! Snälla svara PUSS Karin

Anonym sa...

Jag har aldrig sett den här filmen, men om det är rätt film, så tror jag ändå att jag har viss kontakt med den...
kan du ladda upp en bild på skogsrået?
Jag tror det är min lärare^^

Tack på förhand!

Anonym sa...

Killen med "linlugg" arbetar på mitt jobb, så jag kan dementera att det är samme kille som är med i Vita Stenen, som spelades in tio år tidigare.

Men han är rätt lik.