onsdag, september 27, 2006

Sanning eller kånka?

När jag gick i mellanstadiet pa 70-talet så hade vi ofta födelsedagsparty hos någon i klassen. För att vara så unga så måste jag säga att vi var rätt vågade åt det sexuella hållet. Efter att ha ätit grillkorv och käkat popcorn, dansat disco, inklusive "tryckare" till ABBA, Gyllene Tider etc så var det dags för lekar.

På lågstadiet var lekarna mer harmlösa som tex "pennen i glaset" (en hellöjlig lek). Senare runt 3:an-6:an så blev det mer avancerat. En lek var tex "kast i säng", vilket gick ut på att tjejerna gick in i ett rum och la sig i sängar och golv mm. Sedan släcktes rummet ner till kolmörker. Då skulle vi killar gå in i rummet och famla oss fram till någon och sedan satte man igång att hångla och kramas.

Totte Wallin var populär på den tiden med "Ryska Posten". Man satt i ring på golvet och låste för säkerhets skull dörren, så att inga föräldrar kom in. Sedan gick nån in i en skrubb och knackade. Någon av motsatt kön som utsetts slumpmässigt frågade -Vem är det? Svarade -Det är Ryska Posten. Fick frågan -handtag, famntag, klapp eller kyss? Sedan var man tvungen att utföra detta på tjejen i fråga. Det blev oftast mes som famntag, men ibland kyss för dom lite mer tuffa och äventyrliga killarna eller tjejerna. Vägrade man buade alla och annars hurrade, och kom med taskigheter som "wow".

Den mest avancerade leken och mest populära var "Sanning eller kånka". Man satt på golvet i ring (låst rum igen) och hade en tomflaska som man snurrade. Någon började och fick frågan -sanning eller kånka? Kanske svarade man sanning. Så snurrades flaskan som till slut pekade på någon annan. Man fick svara på frågor som "Vem skulle du vilja vara ihop med i klassen?, Vem tycker du är fulast, skulle du vilja xxx med henne? På kånka blev det praktik som ex "långtradare" i 1 minut eller ta på bröstet. Ofta skulle någon ta av sig kläder, lite olika hur mycket. En (utåtagerande) tjej tog av sig allt och visade upp hela härligheten, till alla killars stora förtjusning, fast så mycket mer hände inte. Sen spelades dom sista tryckarna och man funderade på om man skulle våga fråga chans, fast det blev vanligen inte av.

-Varför spelar man inte tryckare längre på disco'n förresten? Någon som vet?

9 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag tycker också att discon borde spela tryckare idag.
Måste säga att ni hade väldigt avancerade lekar där du växte upp. Riktigt så avancerade var vi tyvärr inte på mellanstadiet där jag växte upp

Per sa...

therese: He-he, våra föräldrar var oskuldsfullt omedvetna om vad som skedde...

Men detta med tryckare tycker jag är en fråga som ingen riktigt har reflekterat över idagens samhälle. Går man mot förmodan på "klubb", så är det ju bara "dunka-dunka" hela tiden. Äter alla sån där extacy? Hur ska man kunna stöta på nån/få "kontakt" med om man inte kan dansa tryckare?

Anna Malaga sa...

Va? Spelar man inte tryckare pâ diskoteken längre?
Hade ingen aning, faktiskt...

Per sa...

anna: Jag vet inte heller faktiskt, fast dom få gånger man gått på nåt ställe har dom inte avslutat med sista dansen som tryckare.

Anonym sa...

Nåt jag ännu inte förstått, är HUR Totte Wallin nånsin kunde bli populär? ?

Anonym sa...

Jag gillade Totte. Antagligen för att jag alltid har haft ett öppet sinne. Jag insåg väl att han knappast var hip så det var väl inget man skröt om.
Vågade lekar med sexinslag fick jag vänta på till vuxen ålder men livsfarliga experiment med avancerade hemagjorda fyrverkerier och bomber var helt ok. Antar att min uppväxt skiljde sig från andras...

Anonym sa...

KLART det spelas tryckare fortfarande!
jag är född 1988 och hela min mellanstadie/högstadietid gick jag på diskon och det spelades självklart tryckare! (?)
möjligen att det inte görs så på "vuxna diskon".. jag vet inte, jag har slutat gå på disko..

Anonym sa...

Var på ett vuxet disko senast bara ifjol och då avslutade man med tryckare innan ljuset tändes. I Sundsvall.

/Jim (72:a)

Anonym sa...

Har inte vart på "disco" eller nåt uteställe på ett tag men sist jag var ut så spelades det ingen tryckar låt...är inte så gammal själv men jag kan säga att det var mycket bättre förr på den "gamla goda tiden" man har hört om av äldre när det spelades tryckare...det saknas det...lite närkontakt skadar aldrig =)