tisdag, februari 20, 2007

Vilse i pannkakan

Fick lite inspiration efter att ha sett ett videoklipp av vilse i pannkakan

här: Vilse i pannkakan intro, Bubblaren.se Som också säger: För att skona kommande generationer visas här bara introt. ! Vad är det för dummheter! Barnen måste ju få veta... Nåja introt är bra och Thomas Wiehe spelar gitarr precis som jag minns programmet.



För att råda bot på denna brist har jag härmed spelat in en liten filmsnutt om bla karaktären Storpotäten. Jag är väl dessvärre inte särskilt lik Staffan Westerberg men ni får kanske förhoppningsvis en känsla av vad programmet handlade om;) Att gestalta en så fantastisk person är ju heller inte lätt, och inte hade jag några raggsockor i Madrid heller... Minns att Staffan förnekade i nån intervju att Storpotäten var den otäcka kapitalisten (säkert!).

Tyvärr var ursprungsvideon något för stor för att jag skulle kunna ladda upp den på youTube. Därför konverterade jag den till bara 8Mb (från120) genom ett trialprogram. Därför syns den gröna texten på mitten av filmen, fast den täcker ju mest min nuna och det viktiga är ju att ni ser Storpotäten. Alltså här är den nu:



Nå vad tror ni? Kan barnen ta skada av detta? Andra karaktärer som var med var ju Vilse, dagisfröken gallileo mfl. På denna länk finns att lyssna på en del av sångernai programmet och några bilder i Svartvitt (bilderna här ovan är från den hemsidan).

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha... Putt putt putt putt... Hade nästan glömt bort hur storpotäten lät. Annars var ju det märkliga "matbordet" något som jag var imponerad av där pannkakan vändes och blev en hel liten värld. "Jorden är platt som en pannkaka - didelidadelidoo"

Unknown sa...

mogge-72: Jag var också fascinerad av det svängande matbordet, dvs pannkakan med damm som blev vilse-land.

Elin sa...

Ahahaha, det här är underbart!!! Gör mer, gör mer!!! (Men höj ljudet.) Åh, jag önskar jag var född lite tidigare än 85, vad mycket jag har missat!

Unknown sa...

elin: Självklart skall jag göra mer! Tyvärr är min mikrofon inte så bra men om du har volymen på max så hörs det ok. Givetvis var alltingt helskönt på 70-talet så du har missat lite, fast jag hoppas genom denna blogg att kunna informera om 70-talet för dom som inte var födda då.

erikbe sa...

Här finns en massa klipp från 70 och 80-talet

http://uk.youtube.com/
profile_videos?
user=erikbe99&p=r
(Ni fattar va?)

Och här är mitt nostalgiforum

http://nostalgi.forum24.se/

Anonym sa...

Vilse i pannkakan kastade jag bara ett snabbt öga på - fånfaktorn var för hög. Då hade jag redan sedan ett tag tillbaka retat upp mig på "Ville, Valle & Viktor" och "Broster, Broster".

Men "Tårtan" hade en så hög fånfaktor att den var rolig: )