lördag, november 17, 2007

Sällskapsresan

Vad ska man säga om denna film, om inte annat än att den är en av dom bästa filmer som gjorts någonsin! I YouTube-klippet nedan "The best of sällskapsresan" får vi se en hel del bra scener!



Tyvärr saknar jag många scener med Gösta, bla när han ber platschefen Ted Åström (Olyckan): -Ska du ta och kila upp på rum 113 och hämta mina röka? Eller när han krossar knäckebrödet på attachéväskan och sen tar sitt piller för hjärtat! En annan klockren scen:

- Ska du ha ett järn?
- nej tack jag tål inte starksprit
- nej, vem faan gör det?


Jag har givetvis köpt den samlade boxen med alla resorna på, men tittade på den notoriskt innan också (inspelad VHS) och tillhör freaksen som kan alla repliker. Visserligen hade filmen premiär 1980 men spelades in 1979. Jag känner igen så fantastiskt mycket av personerna, kläderna, frisyrena och miljöerna från den tiden!

Som kuriosa kan nämnas att man kan/kunde(?) köpa Sun-trip tröjorna och hattarna från ett ställe i Båstad som heter Peppes Bodega, och jag äger givetvis båda!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra blogg! Tack. Är själv helt såld på 70-talet, detta dekadenta decennium. Dessvärre föddes jag för sent; 1974 men jaja...jag överlever.
Kanske gillar du även min blogg, Rimbloggen, där många lökiga låttexter från (oftast) 70-talet samlas.

Per sa...

Jag tackar, jag tackar! Ok jag ska ta en titt på din blogg, den verkar ju lovande

Anonym sa...

Fantastsk blogg Per !!
Utváxlar en hel del mail med nostalgibilder och annat med gamla polare runt i världen.
Just nu är vi väldigt inne på seglarstövlar och V-Jeans.
Vore kul att utbyta lite fakta o strunt. Bor själv i Madrid och är en annan pappa som lever i det förgångna. Det var bättre förr - "ju förr dess bättre"
anders.ekman@sappi.com

Unknown sa...

Jag blev nästan lite besviken när jag fick höra att det finns motsvarigheter till Sällskapsresan producerade i andra länder (Tyskland, Frankrike?) Jag trodde att sällskapsresan var något genuint svenskt, men tydligen inte. Attsingen!

Sara Ödmark sa...

Shit, det vore ju grymt att ha en sån där suntrip-tröja alltså!

Anonym sa...

www.suntrip.se

Anonym sa...

mycket intiresno, tack

Anonym sa...

Gue Infoin Unik In Boca