lördag, december 31, 2005

Kapsylerna

Skål på er nu så här på nyårsafton!

Jag drar mig till minnes dom gamla kapsylerna som fanns på öl- och läskburkar på 70-talet. Man kunde ha mycket kul med dom. En hobby var att hänga dom i varandra utmed "kedjor" på väggen. En kille hade hela väggen full (hans pappa kanske drack mycket öl?) Jag hade bara 2-3 rader. Samma kille hade f.ö. ölburburkar utmed en hel vägg hemma. Givetvis av det gamla märket Tuborg med Preben som säger till Perikles: -Du, near smaeger en Tuborg baest? -Vear gang!



En annan hobby var att man kunde skjuta iväg en del av öl-kapsylen med den andra delen. Ingen brist fans på detta vara för de låg spridda överallt, kanske pga. dom mellanölsdrickande moppegängen? Ibland kunde man skjuta iväg dom 10 meter nästan, precis som gummitarzan kunde loska 10 meter, eller som att man kunde kissa en stråle långt i djupsnö (läs även Vittula).

Jag drar mig även till minnes att läsk-kapsylerna på glasflaskorna som morsan plockade i den klassiska 5x5 backen (20 lättöl och så fick jag och hon välja 5 läsk, bla hallonsoda och trocadero). Det var nån sorts plast-gummi på kapsylen som man drog bort med en sträng/snöres som var vitt på insidan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tar mig friheten att citera affischen korrekt: -Du, Perikles, hvornær smager en Tuborg bedst? -Hvergang! Underbar affisch som satt uppe på väggen i fars ungkarls- (nyskild) lya...

Per sa...

cisslo: Tack för den korrekta informationen!